Strategia Zadań Biblioteki Uniwersyteckiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach

CELE STRATEGICZNE ORAZ SZCZEGÓŁOWE SPOSOBY REALIZACJI WYTYCZONYCH CELÓW:

CEL I

Gromadzenie, opracowywanie, udostępnianie i przechowywanie zbiorów w postaci tradycyjnej i elektronicznej zgodne z ofertą edukacyjną i kierunkiem badań naukowych zawartym w strategii rozwoju Uczelni.

  1. Aktualizowanie we współpracy z nauczycielami akademickimi Uczelni wykazów obowiązkowej i polecanej literatury;
  2. Stworzenie możliwości elektronicznego przekazywania do Biblioteki informacji o zalecanych nowych pozycjach, by możliwe było gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami środowiska;
  3. Badanie stopnia wykorzystania prenumerowanych czasopism polskich i zagranicznych w celu prowadzenia odpowiedniej polityki zakupów;
  4. Badanie stopnia wykorzystania czasopism z Europy Wschodniej z lat 60. i 80. w celu ewentualnego ich ubytkowania;
  5. Wprowadzanie do zbiorów nowych tytułów polskich czasopism wysoko i wąsko specjalistycznych w związku z poszerzaniem oferty dydaktycznej Uczelni;
  6. Wprowadzenie systemu dokumentacji dorobku naukowego i popularyzatorskiego pracowników UJK poprzez:
  7. Konserwacja zbiorów cennych;
  8. Prowadzenie efektywnej polityki zakupu książek poprzez poszukiwanie dostawców oferujących najkorzystniejsze warunki finansowe.
  9. Prowadzenie efektywnej polityki zakupu czasopism i baz danych; należy rozważyć stopniową rezygnację z czasopism w wersji drukowanej na rzecz dostępu do ich wersji elektronicznej;
  10. W oparciu o współpracę z bibliotekami i instytucjami naukowymi województwa świętokrzyskiego wzajemne pozyskiwanie i użyczanie, na zasadzie depozytu, zbiorów wydawnictw zwartych i ciągłych zgodnych z profilami poszczególnych bibliotek i instytucji.

CEL II

Zapewnienie użytkownikom łatwego dostępu do zasobów, tworzenie przyjaznego środowiska pracy oraz stałe dostosowywanie świadczonych usług do zmieniających się potrzeb użytkowników i pojawiających się możliwości technologicznych

  1. Sporządzanie rekordów bibliograficznych i rekordów zasobu wydawnictw ciągłych w międzynarodowym formacie MARC;
  2. Wprowadzanie do katalogu w systemie VIRTUA wykonanych opisów wydawnictw ciągłych;
  3. Współpraca z Centrum Narodowego Uniwersalnego Katalogu NUKAT w zakresie współkatalogowania wydawnictw zwartych i ciągłych;
  4. Kontynuacja bazy danych informującej o powstałych w UJK pracach habilitacyjnych, doktorskich, magisterskich oraz licencjackich;
  5. Opracowanie i wdrażanie najnowocześniejszych form komunikacji między Biblioteką a użytkownikami;
  6. Rozwijanie strony internetowej Biblioteki jako źródła informacji i miejsca świadczenia zintegrowanych usług bibliotecznych;
  7. Prowadzenie szkoleń bibliotecznych, których zadaniem jest nauczanie użytkowników Biblioteki efektywnego korzystania ze zbiorów oraz usług przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii;
  8. Dążenie do integracji wszystkich zasobów Biblioteki udostępnianych w formie elektronicznej;
  9. Prowadzenie takiej polityki wobec dostawców baz danych, umożliwiający poszerzanie dostępu do elektronicznych zasobów Biblioteki z komputerów domowych użytkowników;
  10. Prowadzenie badań ankietowych w celu monitorowania potrzeb czytelniczych i poprawy świadczonych usług;
  11. Poddawanie się ocenie jakości usług bibliotecznych;
  12. Utworzenie Czytelni na Wydziale Nauk o Zdrowiu;
  13. Utworzenie na terenie Biblioteki Uniwersyteckiej oraz czytelni punktów hotspot z bezprzewodowym dostępem do Internetu dla czytelników;
  14. Wykorzystanie nowoczesnych technologii udostępniania i prezentacji zbiorów (np. e-czytniki).

CEL III

Tworzenie biblioteki „dostępnej” poprzez likwidowanie barier w dostępie osób niepełnosprawnych do edukacji

  1. Przystosowanie nowego gmachu Biblioteki do obsługi osób z niepełnosprawnością ruchową oraz sensoryczną;
  2. Szkolenia pracowników w zakresie obsługi i pomocy osobom niepełnosprawnym;
  3. Rozbudowa infrastruktury informatycznej umożliwiającej samodzielne korzystanie z usług biblioteki;
  4. Zapewnienie równego dostępu do materiałów osobom z dysfunkcją wzroku, poprzez prowadzenie usługi darmowego skanowania zbiorów;
  5. Stałe poszerzanie bazy zbiorów elektronicznych, dostępnych dla osób z niepełnosprawnością wzrokową m.in. poprzez partycypację w projekcie „Edukacja, niepełnosprawność informacja, technologia – likwidowanie barier w dostępie osób niepełnosprawnych do edukacji”.

CEL IV

Kreowanie nowej wizji bibliotekarza. Dbałość o rozwój kadry Biblioteki i podnoszenie jej kwalifikacji zawodowych

  1. Opracowanie programu systematycznych szkoleń wewnętrznych dla pracowników Biblioteki;
  2. Zwiększanie udziału bibliotekarzy w kursach, szkoleniach i konferencjach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
  3. Konieczność stworzenia warunków płacowych jako bodźca do lepszej wydajności. Tworzenie szans rozwoju zawodowego.
  4. Prowadzenie polityki zatrudniania w Bibliotece osób z wyższym wykształceniem kierunkowym;
  5. Zwiększenie zatrudnienia, szczególnie w grupie pracowników oddziałów udostępniania;
  6. Sukcesywna wymiana kadry kierowniczej ze względu na uzyskane uprawnienia emerytalne;
  7. Wprowadzenie systemu okresowych ocen bibliotekarzy jako narzędzia wspomagającego politykę awansów zawodowych, nagród.

CEL V

Kreowanie dobrego wizerunku Biblioteki w środowisku akademickim.

  1. Propagowanie usług Biblioteki poprzez jej stronę internetową, prasę regionalną, periodyki naukowe;
  2. Przygotowywanie cyklicznych wystaw tematycznych, m. in. dotyczących zbiorów biblioteki i jej zasobów informacyjnych, wystaw uświetniających uroczystości akademickie i państwowe;
  3. Przygotowanie multimedialnej formy wykładu o usługach biblioteczno-informacyjnych oraz elektronicznego przewodnika dla studentów I roku (na witrynie webowej);
  4. Prezentacja biblioteki na spotkaniach/zebraniach środowiskowych;
  5. Organizacja raz w roku akademickim Dnia Otwartego Biblioteki;
  6. Udział Biblioteki w inicjatywach środowiskowych Uczelni;
  7. Stworzenie bazy adresów internetowych pracowników Uczelni w celu bezpośredniego informowania ich za pomocą poczty elektronicznej o zmianach w dostępach do baz i czasopism w wersji elektronicznej oraz innych ważnych wiadomościach.

CEL VI

Budowanie e-Biblioteki ze zbiorów Biblioteki (digitalizacja zbiorów, e-learning)

  1. Opracowanie koncepcji digitalizacji zbiorów bibliotecznych (określenie zasad wyboru, wytypowanie zbiorów do prezentacji cyfrowej, kalkulacja kosztów);
  2. Rozpoznanie ofert firm zewnętrznych realizujących konwersję zbiorów do postaci cyfrowej;
  3. Podnoszenie kwalifikacji pracowników poprzez uczestnictwo w warsztatach tematycznych (digitalizacja, prawa autorskie, e-learning);
  4. Utworzenie bazy sprzętowo-programowej (zakup odpowiednich modułów do zarządzania e-zbiorami oraz prowadzenia e-learningu);
  5. Digitalizacja zbiorów (po uzyskaniu funduszy na sprzęt, oprogramowanie, digitalizację);
  6. Utworzenie i powiększanie bazy „kursów” w oparciu o zintegrowany system biblioteczny (umożliwiającej wykładowcom udostępnianie poprzez system materiałów do swoich zajęć);
  7. Sukcesywne zwiększanie oferty edukacyjnej z wykorzystaniem platformy do e-learningu;
  8. Nabywanie elektronicznych zasobów, w stopniu większym niż tradycyjnych, na wybranych wydziałach (np. Wydział Matematyczno-Przyrodniczy).

CEL VII

Prowadzenie działalności naukowej i wydawniczej

  1. W ramach serii wydawniczej „Prace Biblioteki Uniwersyteckiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach” redagowanie, wydawanie i promowanie materiałów dotyczących zagadnień szeroko rozumianego bibliotekarstwa;
  2. Wydawanie „Rocznika Biblioteki” formą aktywności Biblioteki;
  3. Przygotowanie wersji elektronicznej „Rocznika Biblioteki” i umieszczenie go w bibliotece cyfrowej;
  4. Aktualizacja poprzednich wydań informatorów o Bibliotece;
  5. Współpraca Biblioteki ze środowiskiem bibliotekoznawczym w zakresie działalności publikacyjnej.

CEL VIII

Organizacja przeniesienia księgozbioru do nowego gmachu Biblioteki. Organizacja przestrzeni w nowym gmachu

Dostosowanie warunków technicznych funkcjonowania Biblioteki Uniwersyteckiej do wymogów nowoczesnej organizacji pracy biblioteki - przyjaznej czytelnikowi, z bezpośrednim dostępem do książek i czasopism, wyposażonej w sprawnie funkcjonująca część elektroniczną oraz przestrzeń do prowadzenia działalności kulturalnej. W tym celu zostaną podjęte następujące działania:

  1. Dokonanie selekcji księgozbioru;
  2. Opracowanie rzeczowe wyselekcjonowanych zbiorów w celu ich prezencyjnego udostępniania;
  3. Zabezpieczenie książek paskami kodowymi lub chipami;
  4. Wyposażenie budynku w odpowiednie meble: regały, stoły i krzesła;
  5. Wyposażenie oddziałów Biblioteki w odpowiednią ilość sprzętu komputerowego.

CEL IX

Modernizacja sprzętu komputerowego i oprogramowania

  1. Aktualizowanie użytkowanej wersji systemu bibliotecznego (oraz zakup nowych modułów);
  2. Sukcesywna wymiana zamortyzowanego i przestarzałego technologicznie sprzętu komputerowego we wszystkich oddziałach Biblioteki;
  3. Zwiększenie liczby komputerów ogólnodostępnych dla studentów;
  4. Zakup i wdrożenia nowoczesnych rozwiązań informatycznych (np. do zarządzania e-zbiorami);
  5. Utworzenie pracowni do digitalizacji i jej wyposażenie (w nowej siedzibie Biblioteki).

CEL X

Współpraca z bibliotekami naukowymi województwa świętokrzyskiego w celu tworzenia wspólnych źródeł informacji. Budowa modelu współpracy z Filią Biblioteki UJK w Piotrkowie Trybunalskim

Współpraca z instytucjami naukowymi (Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Regionalny Ośrodek Badań, Muzea oraz z bibliotekami Regionu w zakresie tworzenia wspólnych baz informacyjnych, bibliograficznych i pełnotekstowych). Propozycja utworzenia KONSORCJUM – Świętokrzyskiej Biblioteki Wirtualnej – przy wykorzystaniu Funduszy Unijnych.

W zakresie współpracy z Filią Biblioteki UJK w Piotrkowie Trybunalskim:

  1. Realizacja wspólnej polityki bibliotecznej uwzględniającej różnice w warunkach działania - odmienne środowisko, liczebność personelu, wielkość budżetu.
  2. Budowa elektronicznego katalogu centralnego zasobów informacyjnych Biblioteki Uniwersyteckiej i Biblioteki Filii.
  3. Prace nad możliwością stosowania jednolitego systemu elektronicznej obsługi biblioteki.
  4. Współpraca w zakresie tworzenia elektronicznej bibliografii dorobku naukowego pracowników Uniwersytetu.
  5. Współpraca w zakresie współkatalogowania.
  6. Współpraca w zakresie systemu doskonalenia zawodowego – staże zawodowe, konferencje, szkolenia.

CEL XI

Współpraca z bibliotekami krajowymi oraz zainicjowanie współpracy z bibliotekami zagranicznymi

Planowane obszary współpracy:

  1. wypożyczenia międzybiblioteczne;
  2. współtworzenie katalogów centralnych Biblioteki Narodowej;
  3. realizowanie programu praktyk, wymiana osobowa pracowników;
  4. tworzenie wspólnych baz danych w celu doskonalenia kwalifikacji zawodowych personelu.

CEL XII

Zapewnienie stabilnego finansowania Bibliotece, pozwalającego na jej rozwój

  1. Pozyskiwanie od Władz Uniwersytetu zasobów finansowych niezbędnych do rozwoju Biblioteki;
  2. Poszukiwanie środków finansowych zwiększających budżet Biblioteki – rezerwy tkwiące w doskonaleniu funkcjonowania jednostki, środki lokalne, krajowe i Unii Europejskiej;
  3. Pozostawienie centralnego gromadzenia i opracowania zbiorów; zamówienia pracowników naukowych na wydawnictwa o charakterze dydaktycznym powinny być realizowane ze środków przyznawanych jednostkom na dydaktykę, a wydawnictwa o charakterze naukowym z funduszy na działalność badawczą, tj. z grantów, prac własnych i statutowych.
  4. Poszukiwanie solidnych i silnych partnerów lobbujących na rzecz Biblioteki w lokalnym środowisku akademickim